Linkbuilding is een woord waar je vast van gehoord hebt als je een eigen onderneming of website hebt. Toch weten veel mensen niet precies wat linkbuilding inhoudt en waarom het belangrijk is om hier gebruik van te maken. Hieronder ga ik het hebben over allerlei eigenschappen van linkbuilding, wat is belangrijk, waar moet je op letten? Op deze manier wat je aan het eind van dit artikel precies wat je moet doen om te zorgen voor een beter linkbuilding voor jouw onderneming of website!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van externe links naar je eigen website. Wat dit wilt zeggen is dat er andere websites zijn die op hun website een linkje hebben staan dat verwijst naar jouw eigen website. Zo worden bezoekers dus van een externe website naar jouw website gestuurd. Dit is een belangrijk iets omdat zoekmachines deze linkjes tellen als een soort punten. Hoe meer linkjes naar jouw website, hoe meer punten, hoe hoger jij in de zoekmachine verschijnt, hoe meer bezoekers op jouw website. Kortom een super belangrijk iets dus!

Hoe zorg ik voor meer links?

Je kunt meer links naar jouw website verkrijgen door bijvoorbeeld blogs te schrijven op websites van andere ondernemers. Maar ook door goed te netwerken kun je meer linkjes verzamelen, zo kun je bijvoorbeeld aan een zakenrelatie vragen of jij een keer een artikel kan schrijven voor hun website. Een van de allerbelangrijkste dingen om meer linkjes te verzamelen is uiteraard het zorgen voor waardevolle content op je website, dit zorgt ervoor dat mensen voor deze inhoud gaan verwijzen naar jouw website. Hoe waardevoller de inhoud, hoe meer mensen hier naar gaan verwijzen.

Is meer altijd beter?

Je zult nu snel denken, ‘oke, ik wil dus gewoon zoveel mogelijk linkjes?’. Echter is dit niet helemaal het geval, zoekmachines zullen namelijk ook de kwaliteit van de linkjes beoordelen. Dit zorgt er dus voor dat linkbuilding een aardig ingewikkeld proces is geworden waar niet iedereen zijn vingers aan wilt branden. Je wilt namelijk veel linkjes over hetzelfde onderwerp wat ook nog eens kwalitatief hoge linkjes zijn. Je kunt je voorstellen dat hier enorm veel tijd in kan gaan zitten en dat je al snel door de bomen het bos niet zult zien. Gelukkig is er ook een mogelijkheid om linkbuilding uitbesteden, dit gebeurd door bedrijven die gespecialiseerd zijn in het schrijven van linkbuilding artikelen en op deze manier jou als ondernemer enorm kunnen ontlasten.

Wat moet er in de linkjes staan?

Met alle informatie die ik nu al gegeven heb over linkbuilding is de belangrijkste vraag natuurlijk, wat voor een artikelen moet ik gaan schrijven om kwalitatief hoge linkjes te maken? Dit is een terechte vraag en hier is helaas niet 1 goed antwoord op. Dit verschilt namelijk enorm per niche waarin je je als ondernemer of website in specialiseert. Hierdoor is het dus goed om een fijne band te hebben met jouw linkbuilding partner die gespecialiseerd is in het maken van deze teksten. Door deze samenwerking te optimaliseren heb jij de beste resultaten! Linkbuilding is dus voor iedereen, die gevonden wilt worden op internet, relevant! Maar het is geen makkelijke opgave en wacht daarom niet te lang met het inschakelen van een specialist!